Navringar & Plåtfälgar – Det finns mycket skriverier om man verkligen behöver navringar på stålfälgar, eller plåtfälgar som det vanligen kallas i folkmun.
OBS! Nedanstående text är våra tankar och idéer kring denna kombination och behöver således inte stämma överrens med vad andra anser är ”korrekt”. 🙂
Generellt sätt så brukar man inte använda centrumringar på plåtfälgar, både av den anledning att ringarna i de flesta fall inte passar i navet på fälgen, men även pga. att det inte uppstår några vibrationer om man kör utan (i alla fall inte vanligtvis) eftersom stålfälgarna är ”mjukare” än aluminiumfälgar och fångar upp de ev. vibrationer som uppstår.
Många plåtfälgar har dessutom ett ganska stort och udda centrummått (navhål) som gör det svårt att överhuvudtaget hitta korrekt storlek, exempelvis om man köper eftermarknadshjul eller dylikt.
Om dina plåtfälgar dock är utformade på så sätt att navringar får plats och uppfyller sitt syfte, så tycker vi att man bör montera detta ”för säkerhets skull”. I andra fall, när det helt enkelt inte fungerar rent praktiskt, så bör man investera i ett set med kvalitativa hjulbultar eller hjulmuttrar (beroende på vad bilen har), fast det skall man alltid göra oavsett. 🙂
Vi har själva god erfarenhet av att köra Cragar-fälgar (stålfälgar från USA) utan navringar, då denna modell av fälgar inte fungerade med en sådan kombination, åtminstone inte om man vill kunna använda centrumkåpan i krom.
På bilderna nedan ser vi ett par plåtfälgar från en Ford SUV från 90-talet. Dessa är 16 tum i storlek och navmåttet original är 70,5 mm. Här har vi på prov monterat ett par ringar som sänker navmåttet till 54,1 mm, vilket faktiskt fungerade riktigt bra med denna typ av fälg.
För övrigt så är navringar är inte avsedda att vara bärande, utan det är fastsättningen med bultar/muttrar som skall ske korrekt för en säker färd.